PeopleCentre

Pemikiran Melayu

Tuesday, January 11, 2005

Apa Yang masih ada Pada Melayu


Apa yang masih ada pada Melayu ? - Salleh Buang
Ambilan daripada Utusan Malaysia 1 Julai 2004, ms 7

Coretan seorang pemikir Melayu, dalam kolum mingguannya di sebuah akhbar tempatan Ahad lalu, menarik perhatian saya. Katanya yang masih ada pada orang Melayu hanya tiga. Satu; kuasa politik, dua; kuasa pentadbiran, dan tiga; institusi kesultanan. Yang sakitnya, mengikut beliau, ketiga-tigaya masih boleh dimanipulasi atau dibeli.

Dulu kita ada akhbar harian bertulisan jawi (skrip asli orang Melayu), tetapi kini sudah tiada ada. Dulu kita ada majalah bulanan tulisan jawi seperti kiblat), kini juga sudah tiada ada.

Sembilan tahun lalu, kita terbitkan MASSA, yang mahukan orang Melayu terus berfikir sambil mengikuti perkembangan semasa. Sedihnya, kini ia juga sudah tiada ada lagi.

Matinya akhbar harian dan majalah tulisan jawi bukan kerana harganya mahal dan tidak mampu dibeli. Ia mati kerana orang Melayu sendiri sudah tidak berminat (atau mungkin kerana langsung tidak boleh membaca jawi. Orang Melayu sudah menjadi buta huruf skrip asalnya sendiri.

Hakikatnya, yang tidak dapat dinafikan lagi, bilangan orang Melayu yang mahir membaca jawi terus berkurangan. Semak sendiri, apakah anak-anak dan cucu kita masih boleh membaca jawi dengan lancar ? Jika tidak boleh baca jawi, tidak mustahillah orang itu juga tidak mampu membaca Quran.

Dalam tahun 70-an lalu, semasa saya masih berkhidmat di Jabatan Peguam Negara, ada kenalan sekerja yang membawa surah Yasin dalam versi Rumi, kerana katanya dia tidak pandai (tidak yakin) baca versi asal.

Majalah mingguan MASSA berkubur awal Jun lalu bukan kerana orang Melayu malas membaca. Kita tahu ada tabloid harian berbahasa Melayu yang laris dalam pasaran, hingga jualannya melebihi satu juta naskah sehari.

Ini menunjukkan masih ramai orang Melayu yang rajin membaca. Masalahnya bahan bacaan kegemarannya adalah sekadar yang sensasi, hiburan ringan, remeh dan picisan.

Jika bahan bacaannya berat sedikit yang memerlukan pembaca memeras otak, orang Melayu akan menolaknya. Apakah punca sistem pendidikan kita, yang tidak mengajar dan mengalakkan bangsa kita berfikir ?

Jika bahan bacaan ilmiah bahasa Melayu telah pupus, apa lagi yang ada pada orang Melayu ? Masih ada lagi baju Melayu. Itupun dipakai dua kali setahun (Hari Raya Puasa dan Hari Raya adha). Selain itu, ada juga yang memakainya bila hendak kemasjid menunaikan solat Jumaat.

Ada juga kueh Melayu, tetapi itupun sukar dicari dipusat bandar, direstoran besar dan di kompleks perdagangan. Orang Melayu sendiri sudah tidak gemar makan kueh Melayu kecuali barangkali sekali-sekala bila hendak berbuka puasa. Waktu itu, hotel bertaraf lima bintang pun sanggup dan bersedia menyajikannya.

Ada juga tanah rizab Melayu. Itupun, ada sebahagiannya yang sudah jatuh ketangan orang bukan Melayu. Mana yang masih kekal dalam tangan orang Melayu, sebahagiannya tinggal tidak dibangunkan atau dikerjakan. Terbiar begitu sahaja, tampa mendatangkan sebarang hasil bagi pemiliknya, apatah lagi memanfaatkan negara.

Ada juga adat Melayu, yang sudah sejak dulu lagi diiktiraf mahkamah sebagai salah satu daripada sumber undang-undang negara ini. Tetapi itupun sebahagian kecil sahaja, kerana terdapat tiga lagi sumber undang-undang yang lebih berpengaruh.

Memang betul, seperti kata pemikir di atas tadi, orang Melayu masih ada kuasa politiknya dan kuasa pentadbirannya. Soalannya hingga bila? Kita sentiasa diingatkan dengan kata-kata hikmat ini tiada ada sesuatu yang kekal didunia ini kecuali perubahan. Jadi pastinya nanti keadaan akan berubah. Bagaimana jika perubahan bukan kepada yang menjadi lebih baik tetapi menjadi lebih buruk ? Bila kuasa politik sudah terhakis (kerana tidak digandingkan dengan kuasa ekonomi), bila kuasa pentadbiran sudah dilemahkan dengan segala kerenah birokrasi dan rasuah, apa lagi yang masih tinggal pada orang Melayu ?

amai sahabat yang kuatir dan bimbang seruan Perdana Menteri (agar kita menjadi lebih cemerlang, gemilang dan terbilang) akan tinggal sebagai slogan kosong sahaja tidak mampu diterjemahkan menjadi realiti oleh agensi pelaksana dan pentadbir.

Saya turut khuatir, selagi bangsa Melayu tidak mengamalkan sikap dan budaya yang betul, hasrat murni Perdana Menteri tidak akan kesampaian. Saya selalu mengingatkan pelajar dan sahabat saya jika sesuatu bangsa hendak terus cemerlang, ia hendaklah bersedia mengamalkan tiga perinsip hidup yang amat penting: Jangan berhenti membaca; jangan berhenti menambahkan ilmu dan jangan berhenti meningkatkan diri .


0 Comments:

Post a Comment

<< Home