PeopleCentre

Pemikiran Melayu

Thursday, January 13, 2005

8 Prinsip Islam Hadhari

Utusan Malaysia - 26/6/04 Rencana

Prinsip 1 : Syumul, seimbang (wasat) 2:142

Prinsip 2 : Cemerlang (Kayra Ummah) 2:142

Prinsip 3 : Mesra (Salam). (Kepada mereka dikatakan : Salam sebagai ucapan selamat dari Tuhan Yang Maha Penyayang (Yasin :58)

Prinsip 4: Kreatif, innovatif dan progresif 2: 269

Prinsip 5 : Globat (wahidah) 2:213

Prinsip 6: Ilmu (iqra) al Alaq : 1-5

Prinsip 7 : Modern dan kontemporari.
Digambarkan melalui keagungan tamadun Islam Andadus berserta tokoh-tokoh ilmuan dan cendekiawan seperti Al Khawarismi; ahli matematik yang agung, Ibnu Sasawagh; doktor penemu pakar diet, Al Farghani; ahli astronomi, Tsabit bin Qurrah; ahli geometri; Ar-Razi; doktor penemu penyakit cacar dan darah tinggi; Az Zahrawi; ahli bedah, al-Khazin; ahli matematik, Ibnu Haytham; ahli fizik, al Birumi; tokoh astronomi, Ibnu Sina; doktor dan ramai lagi.

Prinsip 8: Akhlaq
Bahawasanya aku diutuskan Allah untuk menyempurnakan keluluhan akhlaq (budi pekerti) (hadis Riwayat Ahmad)

Sebaik-baik manusia diantara kamu ialah orang yang akhlaqnya baik (Hadis Riwayat Bukhari)


Islam Hadhari ditakrifkan sebagai Islam yang mempunyai sifat-sifat maju, progresif, dinamik dan bertamadun. Islam hadhari bukanlah ajaran baru kerana Islam adalah satu agama yang syumul, agama yang sesuai sepanjang zaman dan agama yang merentasi sempadan tempat dan waktu.

Malah penggunaan istilah "Hadhari" telah digunakan oleh ilmuan Islam sejak dari dulu lagi seperti Ibnu Khaldun dalam kitab agungnya Al Muqaddimah dan pemikir Aljazair iaitu Malik Bennabi yang cenderung menggunakan istilah "hadhara" yang dianggap hampir kepada maksud keseimbangan kemajuan antara aspek material dengan akhlaq dan spiritual.

Ulama besar kontemporari Sheilkh Dr. Yusuf Qardawi juga ada memberi penjelasan tentang Dimensi Hadhari dalam Islam melalui salah satu bukunya Islam Hadhari Cabaran Dalam Kontek Semasa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home