PeopleCentre

Pemikiran Melayu

Monday, March 14, 2005

Ambalat

Isu terbaru yang menjejaskan hubungan Malaysia-Indonesia adalah isu AMBALAT. Pada tahun 1999 Indonesia telah menganugerahkan blok Ambalat kepada firma Eni Ambalat Ltd dan Unocal Indonesia pada Desember 2004. Pada 16 Februari 2005 Petronas dan Shell Malaysia menandatangani 2 Production Sharing contracts (PSCs) ke atas blok ND6 dan ND7 lebih kurang 150 km daripada Tawau yang kelihatannya bertindih dengan blok-blok yang telah dikurniakan oleh Indonesia

Konsensi yang diberikan oleh Malaysia telah mengundang riaksi yang keras daripada pemerintah Indonesia dan rakyatnya yang berpegang kepada fakta sejarah yang daerah ini sebahagian daripada kesultanan Bulungan. Dakwaan Malaysia pula berasakan kepada Peta tahun 1979 dan tambahan sempadan berikutan kemasukan Sipadan dan Ligitan.


Menurut Andi Arsana dalam http://madeandi.blogspot.com/ Indonesia masih belum hilang lukanya dengan kehilangan pulau Sipadan dan Ligitan ke tangan Malaysia dan sekarang ini Malaysia cuba merebut wilayah lain yang diyakini sebagai wilayah Indonesia.

Bagaimana pun Andi Arsana merasai bahawa pilihan untuk membawa kes ini ke International Court of Justice tidak dapat di cadangkan memandangkan :

Pertama; Kes makamah seperti ini akan mengambil masa 4 atau 5 tahun. Ertinya ianya akan memakan biaya yang banyak (Hasan Wirajuda dalam majalah Tempo, 23 Disember 2003 menganggarkan biaya untuk menyelesaikan kes Sipadan dan Ligitan mencapai Rp 16 Milyar.

Kedua; Pengadilan kadang-kadang memberi keputusan yang mengejutkan seperti kes yang pernah terjadi sebelum ini. dan akhirnya.

Kadang-kadang keputusan kehakiman memberi keputusan yang kabur dan sulit difahami.

Bagi Andi Arsana bukti sejarah sahaja tidak cukup dijadikan pegangan; buktinya terlepasnya Sipadan dan Ligitan disebabkan bukti hukum menunjukan Indonesia tidak dengan bersungguh-sungguh secara pentadbiran mentadbir keatas daerah-daerah yang dipersoalkan ia itu dengan memberi pajak pada penduduk setempat atau mengeluarkan peraturan-peraturan tempatan keatas wilayah-wilayah yang dipersoalkan. Dalam kes Sepadan dan Ligitan pembinaan resort-resort oleh Malaysia adalah satu kekuatan yang akhirnya memenangkan Malaysia.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home