PeopleCentre

Pemikiran Melayu

Monday, April 04, 2005

Ya Allah

Ya Allah! (dari buku La Tahsan)

Ketika laut bergelora, ombak menggunung dan angin bertiup kencang menerjang, semua penumpang kapal akan takut dan gementar seraya menyeru: “Ya Allah!”

Ketika tersesat di tengah padang pasir, kenderaan menyimpang jauh dari jalannya, dan para kafilah bingung dalam penentukan arah perjalanannya, mereka akan menyeru : “Ya Allah!”

Ketika musibah menimpa, bencana melanda, dan tragedi terjadi, mereka yang tertimpa bencana itu akan selalu berseru: “Ya Allah!”.

Ketika pintu-pintu permintaan tertutup, dan tabir-tabir permohonan dibiarkan melayang tampa penghujung, orang akan merintih: “Ya Allah !”

Ketika semua cara gagal menyelesaikan masalah, setiap jalan yang dituruti terasa menyimpit, harapan terputus, dan semua jalan pintas membuntu, mereka pun akan menyeru :“Ya Allah!”.

Ketika bumi terasa sempit kerana himpitan persolan kehidupan dan jiwa terasa tertekan oleh berat bebanan kehidupan yang harus dipikul, anda akan menyeru : “Ya Allah!”.

Ku ingat engkau saat alam begitu gelap gulita
Dan wajah zaman berlumuran debu hitam
Ku sebut nama-Mu dengan lantang di saat fajar menjelang
Dan fajar pun merekah
Seraya menebar senyuman indah.

Setiap ucapan yang baik, doa yang tulus ikhlas, rintihan yang jujur, air mata yang menitis penuh dengan keikhlasan dan keluh-kesah yang mengundah-gelana hati, hanya pantas ditujukan ke hadiratNya.

Setiap hari sebelum subuh menjelang, kedua telapak tangan diangkat, lengan dihulur dengan penuh harapan dan arahkan terus tatapan matamu ke arahNya untuk memohon pertolongan. Ketika lidah bergerak, tiada lain hanya untuk menyebut, mengingati dan berzikir dengan menggunakan namaNya. Begitulah hati akan menjadi tenang, jiwa akan damai, urat saraf tidak lagi menegang dan iman kembali berkobar-kobar. Demikianlah, dengan selalu menyebut namaNya , keyakinan akan semangkin mengukoh.

Kerana.

Allah: nama yang paling bagus, susunan huruf yang paling indah, ungkapan yang paling tulus dan kata-kata yang sangat berharga.

Allah : Miliknya semua kekayaan, keabadian, kekuatan, pertolongan, kemuliaan, kemampuan dan hikmah.

Allah : Daripadanya semua kasih saying, perhatian, pertolongan, bantuan, cinta dan kebajikan.

Allah; Pemilik segala keagungan, kemuliaan, kekuatan dan keperkasaan.

Ya Allah, gantikan kepedihan ini dengan kesenangan, jadikanlah kesedihan itu awal kebahgiaan dan hindarilah rasa takut ini menjadi rasa tenteram.

Ya Allah dinginkan kepanasan kalbu ini dengan salju keyakinan dan padamkanlah bara jiwa ini dengan air keimanan.

Wahai Rabb, anugerahkan kepada mata yang tak dapat terpejam ini rasa ngantuk yang mententeramkan. Siramkan dalam jiwa yang bergelak ini dengan kedamaian dan ganjarilah dengan kemenangan yang nyata.

Wahai Rabb, tunjukkanlah pandangan yang kebingungan ini kepada CahayaMu. Bimbinglah sesatnya perjalanan ini ke arah jalanMu yang lurus dan tuntunlah orang yang menyimpang dari jalanMu merapat kehidayahMu.

Ya Allah, hindarilah keraguan terhadap fajar yang pasti akan datang dan memancarkan cahaya terang, hancurkanlah perasaan yang jahat ini dengan secubis sinar kebenaran. Patahkanlah semua tipu daya setan dengan bantuan bala tenteraMu.

Ya Allah, hindarilah dari kami rasa sedih, luka dan usirlah kegundahan dari jiwa kami semua.

Kami berlindung kepadaMu dari setiap rasa takut yang mendera. Hanya kepadaMu kamu bersandar dan bertawakal. Hanya kepadaMu kami memohon, dan hanyalah dari Mulah semua pertolongan. Cukuplah Engkau sebagai Pelindung kami, kerana Engkaulah sebaik-baik Pelindung dan Penolong.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home