PeopleCentre

Pemikiran Melayu

Wednesday, April 06, 2005

2. Fikirkan dan Bersyukurlah daripada Buku La Tahzan

2. Fikirkan dan Bersyukurlah

Fikirkan dan bersyukurlah, ertinya ingatlah setiap nikmat yang Allah anugerahkan kepada kamu. Kerana Allah telah mengandakan nikmatNya dari hujung rambut sehingalah ke bawah tapak kedua kaki.

Kesihatan badan, keamanan negara, makan minum yang mencukupi, air dan udara, semuanya tersedia dalam hidup kita. Namun begitu, kamu memiliki dunia, tetapi tidak pernah menyedarinya. Kamu menguasai kehidupan tetapi tidak pernah mengetahuinya.

Kamu mempunyai sepasang mata, satu lidah, dua ulas bibir, dua pasang tangan dan dua pasang kaki.

Adakah kemu mengira bahawa, berjalan dengan menggunakan kedua-dua kaki itu suatu yang remeh, sedangkan kaki mudah sahaja menjadi bengkak apabila digunakan berjalan terus menerus tampa berhenti ? Adakah kamu mengira berdiri tegak di atas kedua betis itu suatu yang mudah, sedangakan kedua-dua betis itu boleh sahaja tidak kuat dan mudah patah.

Sedarilah, betapa lemahnya diri kita semasa tertidur lelap, sedangkan orang lain yang berada di sekitar kita masih ramai yang tidak boleh melenyapkan mata kerana diganggu oleh kesakitan. Pernahkah anda merasa beruntung dapat memakan makanan yang lazat dan minuman ketika ramai orang lain tidak dapat makan dan minum kerana sakit ?

Cuba fikirkan, betapa besarnya fungsi pendengaran yang dengannya Allah menjauhkan anda daripada pekak. Cuba renungkan dan raba kembali mata anda yang tidak buta. Lihatlah kulit anda yang bebas daripada penyakit kusta dan sopak. Renunglah betapa takjubnya fungsi otak anda yang selalu sehat dan terhindar daripada penyakit gila yang menghinakan.

Adakah anda ingin menukar mata anda dengan emas sebesar gunung Uhud atau menjual pendengaran anda dengan perak sebesar bukit ? Adakah anda mahu membeli istana-istana yang menjulang tinggi dengan ganti lidah anda, walaupun sudah tentu pertukaran ini menjadikan anda bisu. Adakah anda mahu ditukar dengan kedua tangan anda dengan untaian mutiara, sementara tangan anda dikudungkan.

Begitulah, sebenarnya anda berada dalam kenikmatan yang tiada taranya dan kesempurnaan tubuh, tetapi anda tidak menyedarinya. Anda tetap merasa resah, sedih dan gelisah, meskipun anda masih mempunyai nasi yang panas untuk dimakan, air segar untuk diteguk, waktu yang tenang untuk tidur puas dan kesihatan untuk teruskan aktiviti anda.

Anda selau benar memikirkan suatu yang tidak ada, sehingga anda lupa mensyukuri suatu yang sudah ada. Jiwa anda mudah terguncang hanya kerana kerugian materi yang mendera. Padahal, sesungguhnya anda masih memegang kunci kebahgiaan, memiliki jambatan bagi menuju kebahagiaan, kurniaan, kenikmatan dan sebagainya. Maka fikirlah semua itu dan kemudian bersyukurlah!

Fikirkan dan renungilah apa yang ada pada diri, keluarga, rumah, pekerjaan, kesihatan dan apa sahaja yang tersedia di sekeliling anda Dan jangan termasuk dikalangan orang yang mengingkari nikmat Allah ke atasnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home